Om en månad och en vecka ungefär

så står jag i klassrummet och kanske gråter. 
Slutet är nära. Högstadietiden är snart slut. 
Jag har lite svårt att tro på det. 
Allt har gått så snabbt. 
För ett år sen, var jag nervös, rädd för att börja i nionde klass. Rädd för att jag inte skulle klara nationella proven. Rädd för att sluta nian. Och snart är den dagen kommen, jag är inte rädd längre. Jag känner mig bara ledsen inombords. 
Det kommer att kännas konstigt att vakna upp på morgonen och veta att man inte ska gå till skolan med sina bröder. Att veta att det kommer ta mer än bara två-tre minuter att komma till skolan. Att veta att jag inte kan gå till min skola, för den ligger flera kilometer här ifrån. Att veta att jag inte kommer att stöta på människorna på skolan. Att veta att jag har kompisar kvar, kompisar som ska börja sitt sista år där. 
Det är knäppt. Hela mitt liv har varit "Vallås", hela min dagis- och skoltid har varit på Vallås. 
Men efter sommaren är det Kattegatt som ligger lite utanför stan. Tio-femton minuter på moppen. 
Nya klasskompisar. Nya läraren. Nya människor. Framför allt, ny skola. 
Det känns inte rätt. 
Nästan alla nior längtar att få komma bort från Vallås, men jag. Jag vet inte, jag längtar inte att få komma bort. Jag kommer att sakna att tralla runt på skolan med mina vänner, skratta, sjunga, prata. Vi kommer att börja på olika skolor. Några ska till och med flytta härifrån. Jag får ont i magen av att bara tänka på det. 
"Vi måste hålla kontakten." 
Jag skulle ha valt att säga "Vi SKA hålla kontakten" för att det är precis det jag vill göra. Jag ska hålla kontakten. Jag ska inte känna mig löjlig när skickar iväg ett sms. Jag vill inte känna mig löjlig. Varför gör jag det? 

Men om en månad och en vecka ungefär. Står vi i ett klassrum. Tar emot betygen och kramar om våra klassförståndare. Kramar om klasskompisarna, kanske fäller en tår och säger att vi ska hålla kontakten.  

Kommentarer
Postat av: Johanna

Fiin blogg ! =)

2009-05-04 @ 13:04:06
URL: http://omjohannat.blogg.se/
Postat av: RebeccaL

Känner precis lika dant! Är det många som ska välja kattegatt? Eller vet du möjligtvis någon som ska välja NV på sannarp(aaa)? d

2009-05-04 @ 17:52:28
Postat av: mccullen.

Becca; Ja, jag tror att det är en från min klass som har valt NV på sannarp :) en kille :P och det finns rätt många som har valt kattegatt i min klass tror jag. eller några åtminstone.

2009-05-04 @ 19:19:48
URL: http://sunshinemcfly.blogg.se/
Postat av: Therese

Läser igenom din blogg huhuhu (:



Mjo, det r grymt tråkigt.

Jag vill verkligen inte att det ska ta slut.

i höstas brydde man sig inte, runt vintras när vi valde gymnasium tänkte man "oh herregud, redan dags för detta?"

och nu när det är en vecka kvar, knappt.

Det e nu man tänker på att man verkligen inte vill fara härifrån.

2009-06-06 @ 10:57:36
URL: http://imnotwhattheysee.blogspot.com/

Lämna en kommentar här:

Du heter:
Remember me.

Din e-postadress: (publiceras ej)

URL/Din bloggadress:

Kommentar:
Trackback
RSS 2.0