Så här var första dagen.

Jag cyklade iväg någon gång mellan tio och fem i åtta, bara för att jag inte skulle ha bråttom.
Vädret var stilla, trafiken var lite mer rörlig. Fast det var inte många bilar.
Härligt väder, kanske en aning kyligt på morgonen, men det kändes bra.
Bättre var det med musik i öronen.
Tio minuter senare var jag inne i stan. Fem minuter efter det var jag vid skolan.
Ett få tal elever satt utanför entrén. Bland annat två av mina gamla klasskamrater.
Jag såg på avstånd att Erduan satt där, även Janiel.
Gick förbi och Janiel nickade ett 'Hej' mot mig.
Jag vinkade lite snabbt tillbaka och trallade mot ingången.
Det var nog nu jag började bli lite nervös.

Skolan var... Ganska tom. Jag svängde åt höger och såg ett tio-tjugo tal elever.
Jag gick framåt och tittade ner i min iPod. Jag kände en klump i magen.
Ur ögonvrån såg jag att flera av tjejerna stod i små grupper.
De stirrade på mig. En obehaglig känsla. Jag tycker inte om när folk stirrar så där.


Jag stannade en bit bort från Aulan, där vi skulle samlas.
Tjugo minuter tidig var jag. Så jag stod lutad mot väggen och betraktade de andra lite diskret.
Vissa hade sällskap, vissa inte.
En kille gick förbi med sin kompis. Han hade en ny skolväska, det syntes.
Jag antar att många hade nya kläder med. Det såg ut så.
En klasskompis hade t ex. ett par nya skor.
Själv stod jag med mina vanliga gamla kläder.
Ett par svarta jeans, 'fake converese' skor, vita strumpor, vit-rosa randig T och en kofta.
Klockan var ännu inte halv. Jag kände nervositeten växa.

En stund innan vi fick gå in, satte jag på McFly, för att dämpa nervositeten.
Det kändes riktigt bra, det brukar det göra.
Någon gång efter tjugo över åtta fick vi gå in och sätta oss.
Det var en stor sal, nästan som jag hade tänkt mig.
Folk satte sig i grupper och jag satte mig på en egen rad. Rad 12.
Någon minut senare kliver Niels in med ett par tjejer och satte sig raden framför.
Även ett par tjejer satte sig vid min rad.


Framme vid scenen stod rektorerna.
Frank, vår rektor. Han är lite lik Mikael (orkesterledare) på sättet.
Lite rolig sådär.
Uppropet kördes igång. Namn efter namn. Klass efter klass gick.
Byggprogrammet och NV DaVinci var där inne. Första års eleverna.
Det skulle vara nästan 500 nya elever.
Skolan skulle då ha nästan 1 300 elever.

Mitt namn ropades upp. Konstigt uttal på mitt efternamn. Självklart.
Flinade lite för mig själv. Alltid kul att höra när folk försöker.


I klassrummet, B6, satte jag och Niels oss längst fram.
Vi får lappar av Anna, vår mentor. Och information.
Lärare efter lärare kommer in och presenterar sig själva.
De alla verkar så trevliga. Dock verkar matte/fysikläraren lite stel.
Henrik, tror jag att han hette, vår svenska/engelska lärare var lite flummig eller så.
Pratade på. Trevlig snubbe, haha.


Sedan fick vi sitta i grupper. De vi skulle baka tårtan ihop med.
Tim, PJ, Besiana (?), Lukas och jag i samma grupp.
Jag känner ingen av dem.
Tim drog igång samtalet med ett "Tja".
Killarna ställde frågor, jag och Besiana svarade korta svar.
Sedan fortsatte vi bara sådär. Det kändes bra, inte pinsamt eller något.
Vi skrev ner allt vi skulle köpa för att baka tårtan och vem som skulle ta med vad.
Jag var sekreterare.

  • Grädde.
  • Jordgubbar.
  • Vaniljkräm.
  • Sylt.
Vi kör på en simpel, original!

50:- får vi att handla för.
Hoppas att tårtan blir bra, för det blir en tårttävling!


Eftersom det var en halvtimme kvar tills matsalen öppnade, gick vi på en promenad.
Halva klassen gick med vår mattelärare. Andra med Anna.
Jag gick med Annas grupp.
Eleverna följde läraren. Vi stannade då och då, för att se vart t ex. biblioteket låg.
Jag har redan glömt.
Efter en stund slogs gruppen ihop och matteläraren lämnade oss.
Vi gick mot matsalen och satte oss och åt.

Därefter slutade vi och första dagen var över.

Kommentarer
Postat av: Emma

Sv; Oj, det verkar ha varit nervöst. Vilken klass började du i?

2009-08-19 @ 18:30:18
URL: http://emmqsdagbok.blogg.se/
Postat av: Haedil *HUMOR BLOGG*

vsg :)

allt bra? :)

2009-08-19 @ 20:25:19
URL: http://crazyhumor.blogg.se/
Postat av: *Em

Tack för kommentaren i min blogg! :) Hur har din dag varit såhär långt?

2009-08-20 @ 14:22:00
URL: http://emelojs.blogg.se/

Lämna en kommentar här:

Du heter:
Remember me.

Din e-postadress: (publiceras ej)

URL/Din bloggadress:

Kommentar:
Trackback
RSS 2.0