Spelar det någon roll?

Tjock, smal, mullig, "normal?" 
Spelar det någon roll hur man är? 
Kanske. Många är väldigt missnöjda med sina kroppar. 
Jag är det. Jag har vänner som är det. 
Varför? 
Varför är jag det? Jag känner mig äcklad när jag ser mig själv i spegeln, ibland. För att jag ser att magen sticker ut. Jag klarar inte av att ha tighta tröjor. I såna fall måste jag ha en lösare tröja över. Jag hatar, bokstavligen HATAR att jag känner så. Jag borde inte känna så, jag vill inte känna så. Jag försöker att komma över det, försöker intala mig själv att jag är bra som jag är. Och det gör jag varje dag, för att öka mitt självförtroende. Jag vill gå ner i vikt, jag vill inte att min pojkvän ska känna sig äcklad när han ser mig. Jag känner mig obekväm när någon petar mig i magen, obekväm när någon ens rör vid min mage. "Tänk om de känner mitt fett nu? Vad tänker de? 'Oj, vad tjock hon är!'?" Det är några tankar som for runt i min hjärna, när någon petar mig i magen. Inga positiva tankar alls! Jag vill inte ens tänka så. Jag vill tänka positivt, inte bry mig. Jag försöker att inte tänka så mycket om min vikt. 

När jag var 13 tror jag. Nästan 14. Var jag på ett läger, stråkläger. Vi hade en lek. Där man skulle sätta sig i viktordning. Och jag vägde väl 50-55. Så jag tror att jag satt längst fram eller bak, beroende på vilken ordning det var. Så frågade en tjej mig så här: "Hur mycket väger du?" Jag svarade 50 eller något och hon sa "OJ, vad mycket du väger!" Auch! Det gjorde ont. I femman blev jag kallad för tjock för att jag vägde 45, lika mycket som hon som kallade mig tjock. Jag var dock en aning kortare än henne. I åttan, vägde jag 1 kg mer än samma person som i femman, och hon sa att jag var tjock. 1 KG! Kan ni tänka er det? FY ___ vad jag kände mig nere, det tryckte ner mig ordentligt! 

Nu är jag väldigt, väldigt försiktig med att säga vad jag säger. Jag ljuger inte om den. Men jag berättar inte den till vem som helst. Bara de allra närmsta. 
Jag gillar inte att höra när folk, vänner, familj klagar på hur mycket de väger, hur tjocka de är. Och många av dem är inte ens tjocka/mulliga! Visst, de kanske väger 60 eller något, men hallå?! Muskler?!?! De väger till och mer än vad fett gör! Varför klaga? Det gör mig så ledsen att höra sådant. 
Jag vet, jag klagar också. Men jag försöker att hålla det inom mig. Inte säga det högt. Jag försöker ju att ändra på det, tänka den andra vägen. 

So what? Alla kan inte vara likadana, alla kan inte se likadana ut. Alla ska inte vara smala. 
Se på alla skyltdockor. Se på alla dockor. Har ni tänkt på det? Varför det bara är "smala" sådana? Varför finns det inga fler mulligare? Världen är konstig. 

Men att gå upp eller ner för hälsans skull är ju inte dumt alls, tvärtom! 

Det är ju inte bara tjocka eller mulliga som är missnöjda med sina kroppar. 
Det finns smala med. Jag känner några som är födda smala. De väger lite och är undernärda ungefär. Och de vill så hemskt gärna gå upp i vikt. Det måste vara så svårt för dem. 

Det är synd att man inte är nöjd med sig själ

Kommentarer
Postat av: RL

Jag kan nästan förstå vad du menar, men att du tycker att du är tjock är helt fel. Du är normal, du väger som man ska göra, jag vill verkligen väga som dig jag försöker verkligen väga som dig men sen så är det alltid svårt att gå upp i vikt när folk strävar efter det onormala. Jag hatar att väga som jag gör, jag får gå till dietisten, jag har blivit ''retad'' för min vikt och jag vågar knappt säga vad jag väger för då blir jag stämplad som anorxia barn, tillockmed när folk sa anorxia fick jag massa blickar på mig. Jag har inte det, tack och lov. Och jag tycker att alla människor som ska kommentera ens vikt ska ta sig i arslet. För de fattar förmodligen inte hur mycket det sänker självförtroendet. Om jag ska vara ärlig så skulle jag hellre väga för mycket än för lite.



Det är jätte bra att man går ner i vikt som man gör det för hälsan men om man fortsätter är man bara dum. Madda det är jätte bra att du skriver om detta och jag berundrar verkligen dig.



Förlåt för min långa kommentar ( om jag tänker efter så brukar jag ha långa kommentarer i din blogg. Men det är för att den är så HILMA BRA!!) Kommentaren är för att folk som läser denna kommentaren ska ta till sig, för rent ut sagt hatar jag dagens hysteri om vikt. Så gott folk ta inget negativt om min kommentar!! ;)



Och btw hon tjejen på lägret fattar igenting, man ska väga om kring 50 kilo runt 13-14 år.

2009-05-09 @ 20:40:49
Postat av: mccullen.

Becca: Tack! Du är en underbar vän. Jag bryr mig inte om att kommentaren var lång, den var intressant och bra! Håller med dig om det där, väga för mycket än för lite. Jag tror också så.

2009-05-09 @ 20:49:25
URL: http://sunshinemcfly.blogg.se/
Postat av: Sofie

jag hatar att berätta om vikt, speciellt midjemått (på slöjden och så). När folk undrar vilken storlek man har, och man har kanske 40. när alla andra har 34. Jag vet att det beror på att jag inte har mycket till midja, och är ganska rak och stubbig, att jag väger som jag ska. men det gör ändå ont. 'storlek 40? va mycket.' . det gör ganska ont att höra det.

2009-05-09 @ 21:43:38
URL: http://sofiesoutfits.blogg.se/

Lämna en kommentar här:

Du heter:
Remember me.

Din e-postadress: (publiceras ej)

URL/Din bloggadress:

Kommentar:
Trackback
RSS 2.0